II.2. Opțiuni
1.Democrația liberală este
sistemul de organizare socială care îmbină avantejele principalei valori a
democrației – egalitatea – cu cele ale libertății, convergența armonioasă de
durată între interesul public și cel privat. Se bazează pe libertatea
individuală în condițiile larg acceptate de promovare a intereselor majorității
membrilor comunității în mod democratic, în limitele reprezentate de valori și
principii fundamentale superioare consacrate de prevederile constituționale –
democrație deliberativă limitată. Democraţia
aceasta este deliberativă pentru că este
accentuată importanţa dezbaterii soluţiilor alternative. Este limitată pentru că nu se poate
delibera în orice problemă. Poate fi asigurată printr-un sistem de instituții
care înglobează un set de reguli referitoare la drepturile individuale.
Caracteristice sunt relațiile contractuale liber consimțite între indivizi.
Evoluția la nivel social, respectiv o societate bună, poate fi concepută
numai în măsura în care majoritatea indivizilor care o alcătuiesc reușesc să-și
îmbunătățească starea promovându-și interesele fără a o înrăutați pe a altora.
Evoluția către o societate bună presupune modificarea tendinței dinspre
sistemul oligarhic – perceput în mod eronat ca o fatalitate ineluctabilă –
înspre cel al democrației liberale, unica cale de asigurare a condițiilor de
sporire a eficienței acțiunii cetățenilor. Acțiunea politică adecvată presupune
un orizont de timp mai îndelungat decât cel al ciclului electoral. Acesta poate
constitui un handicap față de ofertanții politici oligarhici care exploatează
instinctele alegătorilor, excitate cu promisiuni cu efecte imediate efemere.
Condiția necesară fiind depășirea handicapului, iar noutatea tendinței
implicând apariția unor politicieni noi se impune formularea acesteia și promovarea
în atenția publică. Esențială este noutatea, aflată în răspăr cu toate
politicile emanate de către oligarhi – din ignoranță și/sau interes – care nu
va putea fi ignorată și care va provoca reacții de amploare încă necunoscută,
aceasta fiind măsura șanselor de implementare. Lungimea orizontului de timp
necesar unei inițiative politice consistente poate fi raportată la cele trei
decenii irosite de la înlăturarea dictaturii comuniste, eveniment relevant și
din perspectiva duratei schimbării.
Sintetic propunerea de modificare constă în instituirea sistemului de
organizare socială democratic-liberal, asigurând posibilitățile de adaptare
evolutivă, ori de orice altă natură bazate pe libertățile individuale în cadrul
unei democrații deliberative limitate. Puterea va ajunge în sfârșit și în
premieră la popor, acesta neputând face orice cu ea. Legitimitatea asupra
judecăților de valoare - repectiv ce este dezirabil și posibil a se păstra
precum și ceea ce trebuie schimbat – aparține exclusiv comunităților
democratice.
Condițiile actuale din România au involuat într-o asemenea măsură încât
pervertirea principiilor și a valorilor încă recunoscute într-o Europă aflată-n
mrejele colectiviste o respinge. Climatul politic ostil democrației a permis
puterii să-și adjudece aproape toate pârghiile de control ale societății.
Opoziția suferă gâtuită-n tentaculele oligarhice care-o cuprind întrucât acest
joc nefast poate fi câștigat doar de către cei mai răi. Viitorul se-arată
sumbru într-o competiție în care toată clasa politică interpretează aceeași
partitură eronată. Națiunea nu se poate face bine din boala-n care au împins-o
cei mai nebuni, nici cu mii de specialiști care-i administrează tratamente de
același soi întrucât nu există asemenea soluții.
2. Statul bunăstării: concept
de guvernare larg răspândit în Europa ultimelor decenii. Este un sistem mixt, o
formă laxă a socialismului în care economia capitalistă este lăsată să
funcționeze obstrucționată la un nivel suportabil în scopul obținerii unor
venituri mulțumitoare destinate redistribuirii îndeosebi sub forma diverselor
servicii publice precum și către indivizi sub formă de beneficii pretins
cuvenite. Având la bază culturi evoluate, rezultatele corespund așteptărilor
majorității din statele bogate, fară a se cunoaște până când. În societățile
mai puțin dezvoltate influențele obstrucționiste sunt mai mari, performanțele
sectorului public mai modeste, corupția la nivel semnificativ, iar gradul de
mulțumire este sensibil diminuat, acestea aflându-se într-o perpetuă stare de
criză. În România sectorul privat este sensibil obstrucționat și viciat de
malversațiunile celui al serviciilor publice, iar corupția la nivel
sistemic-generalizat, nemulțumirea aflându-se la cote ridicate. Se pot constata
efectele dirijismului, chiar cvasilimitat la sectorul public: redistribuirea și
serviciile publice controlate determină scăderea performanței economice
datorită perturbațiilor administrative și sporesc corupția reclamând resurse
continuu crescătoare dinspre economia tot mai obstrucționată și implicit mai
puțin performantă, diminuând calitatea vieții a tot mai numeroși cetățeni,
inducând starea de criză și nemulțumirea unor tot mai largi categorii sociale
ale căror interese sunt lezate. Acest concept de guvernare este lipsit de perspectivă
chiar și în țările bogate întrucât dacă experiența a demonstrat ineficiența
sistemelor dirijate/controlate/colectiviste în economie, fiind pe bună dreptate
abandonat, nu ar putea exista vreun motiv plauzibil care să-i poată prevedea
performanța în sectorul public, mai ales ca și acesta face parte din ceea ce
numim economie, sau aparținând domeniului mai larg numit catalaxie. Urgența
abandonării acestui model este invers proporțională cu bogăția fiecărei
națiuni, România aflându-se-n prima linie. Deși generalizarea bunăstării este
dezirabilă, generarea acesteia nu poate fi asigurată prin decret, poate fi
atinsă doar prin performanță într-un sistem de organizare socială care să o
permită în cel mai larg cadru, principial accesibilă marii majorități.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.